X
تبلیغات
اهل سنت و جماعت - زنده گی نامه ی دکتر محمد یوسف قرضاوی

اهل سنت و جماعت

اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا عبده و رسوله

زنده گی نامه ی دکتر یوسف عبدالله قرضاوی

زندگی نامه ی دکتر یوسف قرضاوی

 

یکی از شخصیت های بسیار بزرگ، اندیشمند، متفکر، فقیه، مُصلح اسلامی که آثار با ارزشش امروزه تأثیر شگرفی در دنیای اسلام داشته است دکتر یوسف عبدالله قرضاوی است.

سپاس و ستایش خدایی که پروردگار جهانیان است و درود و سلام بر سرور پیامبران حضرت محمد(ص) و خاندان و یارانش باد.

معرفی بزرگان و سیره نویسی آن ها نه تنها انسان را با این بزرگان آشنا می کند بلکه به عنوان یک راهنما و دلیل می تواند در چیره شدن بر مشکلات زندگی، رسیدن به هدف، تعقیب سیر تکاملی فکری، دانش اندوزی، تأثیر و تأثر، ارتباط با اقشار مختلف، تربیت شاگردان و... چراغی بر فراز راه باشد و انسان را با دنیای دیگری آشنا کند به ویژه امروز در شرایط بحران اخلاقی، پرداختن به آثار و زندگی نامه ی شخصیت هایی که هر کدام از آنها می تواند الگو و اسوه ای برای بشر سرگردان امروز باشد، نیازی ضروری است.

یکی از شخصیت های بسیار بزرگ، اندیشمند، متفکر، فقیه، مُصلح اسلامی که آثار با ارزشش امروزه تأثیر شگرفی در دنیای اسلام داشته است دکتر یوسف عبدالله قرضاوی است. وی در سال ۱۹۲۶ در یکی از روستاهای حومه ی محله ی الکبرای استان غربی مصر، در خانواده ای متدّین و بی آلایش به دنیا آمد.

● کودکی:

دو سال بیشتر نداشت که پدرش از دنیا رفت و عمویش سرپرستی او را بر عهده گرفت. در سن پنج سالگی به منظور حفظ قرآن کریم به مکتب خانه اش فرستادند و در سن هفت سالگی برای تحصیلات جدید وارد دبستان شد. صبح ها به دبستان می رفت و عصرها به مکتب خانه. پیش از آن که به سن ده سالگی برسد حافظ کل قرآن کریم شد. وی کودکی بسیار تیزهوش بود، چنان که هر چیزی را که یک بار می خواند به حافظه اش می سپرد. در همان دوران کودکی به خاطر آن که قرآن را خوب تلاوت می کرد، اهالی روستا استاد یوسف صدایش می کردند.

● تحصیلات:

در سن دوازده سالگی دوره ی ابتدایی را به پایان رسانید. بی صبرانه در انتظار روزی بود که وارد دانشگاه الأزهر شود و دانشمندی بزرگ گردد. در شهر طنطا دوره های دانش سرای مقدماتی و دانش سرای عالی دینی را گذرانید و برای ادامه ی تحصیل به قاهره رفت و به دانشکده ی اصول دین راه یافت و در سال ۳-۱۹۵۲ به اخذ دانش نامه ی لیسانس با درجه ی ممتاز موفق شد سپس در رشته ی دبیری دانشکده ی زبان عربی ثبت نام کرد و از آن جا نیز به دریافت لیسانس با درجه ی ممتاز نایل گردید در سال ۱۹۵۷ به مؤسسه ی تحقیقات و مطالعات زبان عربی وابسته به جامعه ی کشورهای عربی وارد شد و دیپلم عالی زبان و ادبیات عربی را دریافت نمود و در همین سال ها دوره ی سه ساله ی دکترای دانشکده ی اصول دین را نیز با موفقیت در سال ۱۹۶۰ به پایان رسانید و به آماده ساختن رساله اش پیرامون زکات در اسلام پرداخت، ولی پیش آمدهایی چند باعث تأخیر آن شد و اوضاع مصر رو به وخامت گذاشت تا بالاخره ۱۳ سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۳ دکترای خود را با رتبه عالی گرفت.

● مسؤلیت های اداری:

در سال ۱۹۵۱ سرپرستی امور دینی وزارت اوقاف مصر در رابطه با خطابه و تدریس و سرپرستی مساجد و سردبیری انجمن ائمه جماعات را عهده دار گردید و در سال ۱۹۵۹ در اداره ی فرهنگ اسلامی الأزهر مشغول به کار شد و مطبوعات و انتشارات را زیر نظر گرفت و به پاسخگویی سؤالات و شبهاتی که از طریق جراید و غیره که پیرامون اسلام مطرح می گردید، پرداخت و در برنامه ریزی دفتر هنری اداره ی دعوت و ارشاد شرکت جست. در سال ۱۹۶۱ برای مدیریت یک مدرسه علوم دینی نوبنیاد به کشور قطر دعوت شد و این مدرسه را طبق اصولی ترین و جدیدترین مبانی علمی و تربیتی پایه گذاری کرد و به صورت یک مدرسه ی نمونه در منطقه خلیج فارس درآورد و طلاب علوم دینی از اطراف و اکناف کشورهای عربی و اسلامی به این مدرسه روی آوردند تا این که دانشکده ی علوم تربیتی قطر تأسیس شد و به عنوان استاد و رئیس گروه مطالعات اسلامی به آن دانشکده منتقل گردید و تا به امروز، جهاد و رسالتش را در همین دانشکده پی گرفته و می گیرد. استاد قرضاوی به همه ی علوم اسلامی و نیز به همه ی دانش هایی که بتوانند در تحقیقات علوم اسلامی به کار آیند علاقه مند بود. به همین جهت دانشکده ی اصول دین را بر دیگر دانشکده ها ترجیح می داد که دانشکده ی تفسیر، حدیث، عقاید و فلسفه و تاریخ اسلامی بود. اما دانش پژوهی او در محدوده ی علوم اسلامی متوقف نمانده و همواره اصرار داشته است که در ادبیات، تاریخ، فلسفه، علوم تربیتی، روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و مکتب های فکری معاصر نیز صاحب نظر باشد و کتابخانه ی شخصی وی کتابهای مرجع همه ی علوم را در بر دارد.

● فعالیتهای سیاسی و اجتماعی:

استاد در کنار همه ی این اشتغالات علمی و اداری، هیچ گاه از مسایل اجتماعی نیز بر کنار نبوده و از همان سنین نوجوانی که به دبستان می رفت، با قلب و اعصاب و عقل و زبان و نظم و نثر خویش در صحنه ی فعالیت های اجتماعی حضور داشت و با سرودن قصیده های شیوا و ایراد خطابه های مؤثر، دانشجویان را به تظاهرات بر علیه ستم دیکتاتوری تشویق می کرد وی مسؤل انجمن دانشجویان نهضت اسلامی در دانشکده ی اصول دین و سایر دانشکده های دانشگاه الأزهر بود و در نبرد کانال سوئز بر علیه استعمار انگلیس در کادر فرماندهی اکیپهای دانشجویی الأزهر عضویت داشت. استاد در این مسیر دعوت و مبارزه انواع اذیت و آزار را متحمل شد. در سال ۱۹۴۹ در روزگار حکومت فاروق زندانی شد. همچنین در دوران حکومت جمال عبدالناصر دوباره در سال های ۱۹۵۴ و ۱۹۶۲ به زندان رفت شاید تنها عامل پیوند عمیق، آگاهانه، زنده و مستقیم او با واقعیات و حوادث کشور و میهن گسترده و اسلامی اش، ارتباط دیرینه ی او با جمعیت اخوان المسلمین بوده باشد که وی را از فضای شعر و ادب که سخت به آن گرایش داشت به فضای دعوت و حرکتی فراگیر در جهت تکوین و تربیت نسل اسلامی که اسلام را درست بفهمد و به درستی به آن معتقد باشد و درراه آن جهاد کند، انتقال داد وی در نوجوانی تحت تأثیر مکتب اخوان المسلمین و شخصیت های بارز آن قرار گرفت و بزرگترین شخصیتی که در زندگی فکری و روحی تحت تأثیر او قرار می گرفت، پیشوای شهید، امام حسن البنا مؤسس بزرگترین نهضت های اسلامی در قرن بیستم بود وقتی که استاد در سال ۱۹۶۵ آزاد شد. حکومت نظامی وقت او را از ارتباط گرفتن با مردم از طریق سخنرانی و تدریس ممنوع گردانید و ابزار دیگری به جز قلم برای او باقی نماند. ناگزیر افکار خود را در قالب سلسله مقالات و کتاب ها و رساله ها در اختیار مردم گذاشت.

استاد در کنفرانس ها و سمینارهای علمی- اسلامی در کشورهای اسلامی و غربی نیز شرکت فعال داشته و دارد از جمله، سمینار تشریع اسلامی در لیبی، اولین کنگره ی تاریخ در بیروت، جشنواره ی تعلیماتی جامعه ی دانشمندان هند و کنفرانس جهانی اقتصاد اسلامی در مکّه ی مکرمه و کنفرانس فقه اسلامی در ریاض، کنفرانس دعوت اسلامی در مدینه ی منّوره و کنفرانس سالانه ی اتحادیه ی دانشجویان مسلمان در آمریکا را می توان نام برد.

● کارهای هنری و شعری:

نخستین نوشته ی استاد، یک نمایشنامه ی منظوم به نام یوسف صدیق بود که به تقلید از نمایشنامه های لیلی و مجنون و کلئوپاترای احمد شوقی نگاشته، در آن هنگام دانش آموز اول متوسطه بود. دکتر قرضاوی را همه ی مردم به عنوان خطیب، نویسنده و دانشمند می شناسند اما کمتر کسی او را به عنوان شاعر می شناسد در حالی که وی زندگی را از نوجوانی با شعر آغاز کرده و در بینِ دوستان و همدوره هایش به عنوان قرضاوی شاعر معروف است.

استاد در همه ی زمینه های شعری، به جز مدیحه سرایی که نوعاً با تملق و چاپلوسی و شخص پرستی سروکار دارد سروده هایی دارد. اگر او شاعری را ترک نمی گفت شاعری کم نظیر و زبانزد خاص و عام می گردید ولی او شاعری و شعر را ترک گفته و یکسره به نویسندگی در موضوعات گوناگون اسلامی روی آورده و گنجینه های پرارزشی را از فراورده های دانش و اندیشه ی اسلامی تقدیم کرده و راه رهایی و خوشبختی را برای نسلهای حال و آینده ی مسلمانان جهان روشن گردانیده است. استاد قرضاوی رئیس اتحادیه ی جهانی علمای مسلمان است.

● کتاب ها و مقالات:

۱) قطوف دانیة من الکتاب و السنة: در سال ۱۹۵۱ تألیف شده است.

۲) الحلال و الحرام فی الاسلام: در سال ۱۹۶۰ به دستور رؤسای الأزهر تألیف و به زبان های ترکی، فارسی و اردو ترجمه شده است.

۳) العبادة فی الاسلام: در سال ۱۹۶۱ تألیف شده است و به زبان فارسی ترجمه شده است..

۴) الناس و الحق: در سال ۱۹۶۶ تألیف و به زبان های ترکی و فارسی ترجمه شده است.

۵) مشکلة الفقر و کیف عالجها فی الاسلام: در سال ۱۹۶۷ تألیف و به زبان های فارسی و اردو ترجمه شده است.

۶) الایمان و الحیاة: در سال ۱۹۶۹ تألیف و به زبان فارسی ترجمه شده است.

۷) فقه الزکات: در سال ۱۹۶۹ در دو مجلد منتشر گردیده و اثر مهمی در فقه مقارن و حقوق تطبیقی است که به شایسته ترین وجهی به بررسی همه جانبه ی زکات در اسلام در پرتو قرآن و حدیث و با مراجعه ی دقیق به منابع معتبر فقهی هر یک از مذاهب مشهور اسلامی، پرداخته است.

۸) شریعة الاسلام خلودها و صلاحها للتطبیق فی کل زمان و مکان: در سال ۱۹۷۲ تألیف شده است.

۹) الخصائص العامة للاسلام: در سال ۱۹۷۷ تألیف شده است.

۱۰) الصبر فی القرآن: نمونه ای از تحقیق موضوعی در قرآن است و به زبان فارسی ترجمه شده است.

۱۱) عالم و طاغیة: یک نمایشنامه ی تاریخی است در سال ۱۹۶۶ نوشته وبه ترکی و فارسی ترجمه شده است.

۱۲) هدی الاسلام: مجموعه ای از فتاوی استاد و راه حلهای اصیل اسلامی برای مشکلات مسلمانان معاصر است.

۱۳) غیر المسلمین فی المجتمع الاسلامی: در سال ۱۹۷۷ منتشر یافته است.

۱۴) الحلول المستوردة و کیف جنت علی امتنا: در سال ۱۹۷۱ تألیف و به ترکی ترجمه شده است.

۱۵) الحل الاسلامی فریضة و ضرورة: در سال ۱۹۷۴ منتشر شده است.

۱۶) از تاریخ فوق به بعد ده هها کتاب ومقاله نوشته اند که با زبان های مختلف از جمله فارسی و کردی ترجمه گردیده اند و در لیست فوق موجود نمی باشند.

۱۷) دارای سایت اینترنتی بوده و کلیه ی فعالیت های ایشان در سایت موجود می باشند.

همچنین استاد در تألیف بیش از ۲۰ جلد کتاب درسی در رابطه با توحید، فقه، تفسیر، حدیث، جامعه شناسی اسلامی، فلسفه، اخلاق و غیره، طبق برنامه ی وزارت آموزش و پرورش قطر همکاری مؤثری داشته است.

همچنین برای سمینارها و کنفرانس های مختلف علمی و اسلامی نیز مقالات تحقیقی متعددی تهیه کرده است و به صورت های گوناگونی انتشار یافته اند و همچنین روزنامه ها و مجلات متعددی مستمراً نشر مقالات استاد را بر عهده داشته و دارند که «الأزهر»، «نورالاسلام»، «منبرالاسلام»، الدعوة» در مصر و «حضارة الاسلام» در دمشق و «الشهاب و المسلم المعاصر» در لبنان و «البعث الاسلامی» در هند و «المجتمع» و «الوعی الاسلامی» در کویت و «الدوحة» در قطر، از آن جمله اند.

انشاءالله خداوند اجر و پاداشش را زیاد گرداند

«وآخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین»

+ نوشته شده در  دوشنبه هفدهم آبان 1389ساعت 4:16 بعد از ظهر  توسط وحید يلاني  |